Skip to main content

Podsumowanie audytu przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Terrarystów Polskich dnia 25.02.2024 na evencie terrarystycznym „Exotic Fest” w Krakowie.

Celem przeprowadzenia audytu jest sprawdzenie zgodności ekspozycji kręgowców.

Z „Dobrymi Praktykami” proponowanymi przez Stowarzyszenie Terrarystów Polskich, które organizatorzy współpracujący przyjęli jako wytyczne na swoich wydarzeniach. Głównym założeniem audytów jest edukacja wystawców w zakresie dobrostanu eksponowanych kręgowców oraz poprawności wydawanych dokumentów zarówno dla kręgowców, jak i bezkręgowców. Jako że oficjalne audyty będą odbywały się tylko raz w roku na konkretnym wydarzeniu, zachęcamy (za zgodą organizatora) lekarzy weterynarii przypisanych do konkretnego wydarzenia do współpracy przy przeprowadzaniu audytu w celu wypracowania zgodności w interpretacji stworzonych przez ekspertów STP „Dobrych praktyk”.

Audyt został przeprowadzony na stoiskach z żywymi zwierzętami terraryjnymi (kręgowce i bezkręgowce).

Stoiska były kontrolowane w następujących kategoriach:
Rozmiar i rodzaj pojemników/boxów;
Podłoże, wentylacja;
Wielkość prezentowanych zwierząt;
Kondycja i ogólny stan zdrowia prezentowanych zwierząt;
Prawidłowe oznaczenie prezentowanych zwierząt;
Legalność pochodzenia;
Poprawność posiadanych dokumentów.

Audyt odbywał się w godzinach 8:15 – 10:10.

Kontrola została przeprowadzona na stoiskach, na których znajdowały się:
– gady i płazy 15 stoisk;
– pająki 7 stoisk.

Na 6 stoiskach stwierdzono niezgodności z „dobrymi praktykami” w zakresie:
Rozmiar i rodzaj pojemników/boxów (2 stoiska);
Podłoże, wentylacja (0 stoisk);
Wielkość prezentowanych zwierząt (1stoisko);
Kondycja i ogólny stan zdrowia (2 stoiska);

Prawidłowe oznaczenie prezentowanych zwierząt (2 przypadki posługiwanie się nieaktualnymi nazwami łacińskim);
Legalność pochodzenia (0 stoisk).
Na 9 stoiskach (pająki – 7 stoisk, gady i płazy – 2 stoiska) stwierdzono uchybienia

w dokumentach potwierdzających legalność pochodzenia takie jak:
– brak numeru kopii,
– brak daty urodzenia/wyklucia,
– brak danych aktualnego właściciela;
– brak adnotacji na kopii „ZGODNE Z ORYGINAŁEM”.

Stoisko nr 1

3 przypadki zbyt małych gekonów orzęsionych (Corelophus ciliatus) – niedowaga 1-1,5g.
Wystawca usunął z ekspozycji zbyt małe zwierzęta.

Stoisko nr 2

1 przypadek brak aktualnej nazwy łacińskiej u węża rodzaju Lampropeltis.
Wystawca dopisał prawidłową nazwę.

Stoisko nr 3

W 2 przypadkach zbyt małe boxy/pudełka na gekony orzęsione (Corelophus ciliatus), 2 szt. węży zbożowych (Pantherophis guttatus) w złej kondycji.
Wystawca usunął zwierzęta w złej kondycji oraz eksponowane w zbyt małych pojemnikach/boxach, nie wymieniając pojemników/boxów na większe.

Stoisko nr 4

1 przypadek brak aktualnej nazwy łacińskiej u węża rodzaju Lampropeltis.
Wystawca dopisał prawidłową nazwę.

Stoisko nr 5

8 szt. eublefarów lamparcich (Eublepharis macularius) – zbyt małe pojemniki/boxy. Wystawca zastosował się do zaleceń i bezzwłocznie, przy audytorach przeniósł zwierzęta do większych pojemników/boxów;

Stoisko nr 6

1 szt. wąż mahoniowy (Boaedon (Lamprophis) capensis) zła kondycja.|
Wystawca usunął zwierzę w złej kondycji z ekspozycji.
Audytorzy STP podjęli także próbę przeprowadzenia kontroli legalności pochodzenia okazów (wypreparowanych części martwych zwierząt m.in. czaszki, szkielety, organy wewnętrzne i płody), jednakże w związku z brakiem możliwości jednoznacznego określenia gatunku okazów kontrola była bezskuteczna.
Z wyżej wymienionych powodów audytorzy STP nie będą przeprowadzali kontroli legalności pochodzenia martwych okazów. Wszelkie kontrole tego typu stoisk pozostawiamy w gestii Organizatora Eventu.
STP posiada dokumentację fotograficzną do każdego kontrolowanego stoiska.

Podsumowanie

Organizator w pełni współpracował z audytorami, umożliwiając przeprowadzenie audytu o sugerowanych przez STP godzinach. Organizator umożliwił lekarzowi weterynarii eventu towarzyszenie audytorom STP podczas kontroli, co może wpłynąć pozytywnie na dalsze prace z dokumentem „Dobre Praktyki”, który na wydarzeniach współpracujących z STP organizatorów, stanowi wytyczne ekspozycji zwierząt. Znaczna większość wystawców zastosowała się do wytycznych audytorów. W jednym przypadku pod koniec eventu zwierzę, które przez audytorów zostało wycofane z ekspozycji ze względu na złą kondycję, znalazło nowego właściciela. Fakt ten został zgłoszony Organizatorowi.

Audyt przeprowadzili:
Wiceprezes zarządu – dr Aleksandra Maluta
Prezes zarządu – Dawid Liptak
Członek zarządu – Marcin Toczko
Członek komisji rewizyjnej – Adam Kraka
W towarzystwie lek. wet. Natalii Musialik lekarza eventu.